Om oss
Vi skapar spännande hemmiljöer åt alla
I nära samarbete
Ballingslöv Internationals vision är ”Vi är en ledande leverantör av köks-, bad- och förvaringssystem i valda marknader”. Genom våra olika varumärken erbjuder vi en bred produktportfölj till både privat- och projektmarknaden.
Koncernens många koncept når ett tiotal marknader, främst i Europa, via ett flertal olika distributionskanaler, framförallt specialbutiker samt bygghandelskedjor. Tillverkningen sker i egna produktionsanläggningar i Sverige, Danmark, Österrike och England.
Affärsmodellen anpassas efter marknad och distributionskanal. Koncernens erbjudande avseende sortiment och varumärken skräddarsys i nära samarbete med kunderna.
Vision
Vi är en ledande leverantör av köks-, bad- och förvaringssystem i valda marknader
Ledande leverantör
Vi uppfattas som en av de branschutvecklande aktörerna som tar en framskjuten position när vi går in i en marknad. Vi är ett självklart alternativ som köpare när branschföretag skall säljas.
Köks-, bad- och förvaringssystem
Fokus på systemlösningar.
Valda marknader
Vi väljer marknader och segment som vi anser vara intressanta ur ett lönsamhetsperspektiv.
Affärsidé
Vi skapar spännande hemmiljöer åt alla
Vi skapar
Vi utvecklar, tillverkar och marknadsför erbjudanden för köks-, bad- och förvaringslösningar, under starka varumärken. Den upplevelse vi formar bygger på ett professionellt samarbete i förädlingskedjan, ett modernt ledarskap och en uthållig verksamhet.
Spännande
Vi överträffar kundens förväntningar genom produkt- och konceptutveckling i branschens framkant och fokus på köplust i mötet med konsument.
Hemmiljöer
Vi fokuserar på att skapa vackra och funktionella lösningar för boendemiljö inom produktområdena.
Åt alla
Vi tillhandahåller en stor bredd av olika affärskoncept anpassade för olika prissegment och kanaler. Vi agerar internationellt i valda marknader och segment.
Våra värderingar
Våra värderingar är vägledande vad gäller den kultur och miljö vi strävar efter i företaget. Värderingarna driver beteenden hos medarbetarna och ger stöd i svårbedömda situationer. De skall vara inspirerande och ange den riktning i vilket företaget vill gå.
Passion
Vi strävar efter att ge människor möjligheten att nå sin fulla potential. Ständiga förbättringar är en naturlig del i vårt arbetssätt.
Kreativitet
Vi vill driva utvecklingen av branschen utifrån ett kundperspektiv. Vi är lösningsorienterade.
Uthållighet
Vi är dedikerade och agerar ansvarsfullt och långsiktigt.
Excellens
Vår ambition är att överträffa kundernas, aktieägarnas och medarbetarnas förväntan. Kvalitet är basen i allt vi gör – tillförlitlighet en självklarhet.
Organisation
Varje affärsområde inom koncernen säkerställer inom ramen för sin egen strategi att sortiment och erbjudande är anpassade efter kundens behov. Samtidigt har Ballingslöv International en koncerngemensam strategi och en samordnad styrning för att skapa ytterligare värden.
Ballingslöv International ledande aktör i Europa
Idag är Ballingslöv International en internationell koncern inom köks-, badrums- och förvaringslösningar och tillhör en av de ledande aktörerna på den europeiska marknaden.
Historien om Ballingslöv börjar redan 1929 då Albin Svensson grundar snickeriet Ballingslövs Träförädling. Genom målmedvetna satsningar i med- och motvind blir snart köksinredningar från den lilla nordskånska bruksorten ett begrepp i hela landet. Det visionära tänkandet och engagemanget gör att företaget växer i takt med folkhemmet och genom åren presenterar företaget flera storsäljande succéserier.
Ballingslöv förvärvas av vitvarukoncernen Electrolux. Här kommer Ballingslöv tidigt att utgöra stommen i en snickeridivision.
Nu tas de första stegen mot dagens koncernbildning genom förvärvet av bänkskiveproducenten dfi A/S i Danmark.
1990 köps brittiska Kingfisher Wood Products Ltd med varumärket Paula Rosa.
Electrolux säljer Ballingslöv till riskkapitalbolaget EQT. Verksamheten organiseras som en koncern, idag moderbolaget Ballingslöv International AB.
År 2000 förvärvas den danska kökstillverkaren JKE Design A/S.
I juni 2002 introduceras Ballingslöv International på Stockholmsbörsen.
I egenskap av börsföretag köper koncernen i februari 2003 den danska kökstillverkaren Multiform.
I april 2005 förvärvas Danmarks näst största köksföretag , Kvik A/S.
I november 2006 tillkommer den danska bänkskivetillverkaren Geislergruppen A/S som genom sammanslagning med dfi A/S senare kommer att bilda bolaget DFI-GEISLER A/S.
Ballingslöv International AB avnoteras från börsen och blir ett helägt dotterbolag till Stena Adactum AB.
I januari 2013 förvärvas den brittiska verksamheten Manhattan. Tillsammans med Paula Rosa bildas; Paula Rosa Manhattan – en av Storbritanniens absolut ledande tillverkare av inredningar för nybyggnadsmarknaden.
Med målsättningen att ytterligare expandera verksamheten i Europa förvärvas DANKÜCHEN, Österrikes ledande kökstillverkare.